top of page

Långsiktig strategi och is i magen - två framgångsfaktorer i rådande ekonomiskt klimat

Marknadsföringsexperten Fredrik Eriksson:


Långsiktig strategi och is i magen är två framgångsfaktorer i rådande ekonomiskt klimat. Marknadsföringsexperten och företagsledaren Fredrik Eriksson delar med sig av vad som skiljer krisens vinnare från förlorare. Tuffa ekonomiska tider i en snabbt föränderlig bransch utmanar bolagens marknadsföringsarbete. Krisen för också med sig möjligheter där ett antal faktorer kan skilja vinnare från förlorare. Fredrik Eriksson, vd i Sverige för det globala mediebyrånätverket. Omnicom Media Group, är branschveteran och en av landets främsta experter inom marknadsföring. Under sina drygt 20 år i mediebranschen har han hjälpt Sveriges största annonsörer med varumärkesresor i både hög- och lågkonjunktur.


– Misstagen jag sett många göra är att man rustar ner för mycket. Självklart behöver man ha koll på kostnadssidan, oavsett konjunktur. Men det är otroligt kostsamt och tidskrävande att vrida på kranen igen, berättar Fredrik Eriksson.


Fredriks främsta råd är att ha en långsiktig strategi

– I tuffa tider behöver du prioritera hårdare i din organisation och marknadsföring. Har du din strategi på plats vet du hur du ska prioritera. Du är förberedd och slipper drabbas av panik, berättar Fredrik Eriksson,


Omnicom Media Group presenterade sitt starkaste resultat någonsin i Sverige förra året och en framgångsfaktor, enligt Fredrik, är konsolideringen av koncernens sju byråer till "Agency as a platform”. Fredrik understryker värdet av att kunna erbjuda marknadsföring ur ett holistiskt perspektiv, som en full service-partner för kunderna.


– Vi har en stark efterfrågan på våra tjänster och ser samtidigt hur vår affär delvis förflyttas. Förändrat konsumentbeteende i mediebranschen ihop med AI-revolutionen som ännu bara är i sin linda, ritar om branschen i grunden. Vilka effekter det för med sig är svårt att överblicka. En spännande tid! Jag gillar när det rör på sig, det passar min rastlösa personlighet. Den enda vägen är framåt, avslutar Fredrik Eriksson.

252 views
bottom of page