top of page

Busnel – en tidlös ikon inom modevärlden


Busnel är mer än bara ett modevarumärke; det är en symbol för tidlös elegans och hantverkskunnande. Med en historia som sträcker sig över mer än ett sekel har Busnel cementerat sin plats som en ikon inom modevärlden. Genom att kombinera tradition med innovation fortsätter Busnel att var en inspiration för kommande generationer av designers och modeentusiaster.


Busnels resa började 1920 på landsbygden i Bretagne, på Frankrikes västkust. Företaget grundades av monsieur och madame Busnel, som snabbt etablerade sig som skapare av stickade plagg av allra bästa kvalitet, vilket snabbt satte Busnel på kartan. Det som verkligen placerade Busnel på den internationella modescenen var deras ikoniska stickade jackor tillverkade med omsorg och precision. De blev snabbt en symbol för Busnels hantverkskunnande och stil. Under 1950-talet tog Busnel steget ut i världen genom att öppna sin första butik på den glamorösa franska Rivieran. Det var en viktig milstolpe som gjorde att märket kunde nå en internationell publik.


Märket gjorde entré i Skandinavien 1970 och för snart femton år sen tog Louise Falkenberg över Busnel.


– Jag är engagerad i att skydda och bevara varumärkets franska ursprung, produktion och kvalitet, säger Louise Falkenberg, VD och ägare av Busnel och fortsätter:


– Vi har fortsatt att arbeta som ett traditionellt modehus, designen i Stockholm sker i dialog med studion i Bretagne, som har en stor kärlek för varumärkets expertis när det gäller hantverk.


Klassisk elegans med en modern twist


– Nyfikenhet och kreativitet är de drivande krafterna bakom mitt arbete som ägare och kreativ chef. På många sätt är vi samma varumärke idag som när vi först började producera våra tidlösa klassiker på 1920-talet då vi vill att våra plagg ska ha en lång livslängd. Det här är inte kläder som du bara bär och kastar bort, säger Louise.


Det har resulterat i kollektioner som kombinerar klassisk elegans med en modern twist. Idag fortsätter Busnel att vara ett eftertraktad och välkänt märke inom modevärlden. Deras kollektioner erbjuder allt från stickade plagg till ytterkläder och accessoarer, och de fortsätter att locka en lojal kundkrets som uppskattar deras tidlösa design och höga kvalitet. Unikt är att produktionen av de stickade ullmodellerna sker i samma fabrik som etablerades 1920 av monsieur och madame Busnel på Frankrikes västkust och med samma ulleverantör.


I en tid när hållbarhet är i fokus har Busnel tagit steg för att minska sin miljöpåverkan. Företaget har investerat i mer hållbara material och tillverkningsprocesser för att säkerställa att deras produkter är av hög kvalitet och samtidigt miljövänliga.


En ny början – Busnels höst- och vinterkollektion


Höst- och vinterkollektionen är inspirerad av den känsla av förnyelse som ofta infinner sig efter sommaren när vi återgår till våra rutiner. Den är indelad i tre delar: Back in the City, Nature och Soft Luxury.


– Kollektionen är designad för att stärka Busnel-kvinnans självförtroende oavsett om det gäller hennes yrkesliv, fritid eller utekvällar, säger Louise.




Busnels vision

I en visionär framtid ser vi ett bolag som, stött av sitt eget kapital, har initierat en resa mot exponentiell tillväxt. Efter pandemins skugga har denna resa accelererat kraftigt, inte bara i den egna e-handelskanalen, utan även genom starka partnerskap och återförsäljare som delar vår vision.


Vi håller djupgående på att reformera våra interna strukturer och processer, där vi välkomnat nya seniora kompetenser som hjälper oss att nå nya höjder. Vi skapar inte bara ett varumärke, vi bygger en internationell legendarisk företeelse. Vår kommunikation är skärpt till perfektion och vi är rustade och redo att omfamna framtiden med öppna armar. Vi går inte bara i takt med tiden, vi skapar den.



76 views

Recent Posts

See All
bottom of page