INSPIRERAS AV WIM HOF

Den nederländska äventyraren och stuntmanen Wim Hof, även kallad Iceman har fått en hel värld att fokusera på andning och kroppskontroll.

Wim har sprungit ett maraton i sandaler och shorts över polcirkeln. Sprungit ett halvmaraton i minus tjugo grader celsius, barfota i shorts. Han har simmat 66 meter under is och hängt i ett finger på 2000 meters höjd. Han slog världsrekord i vaärldens längsta isbad med uthållighet på 52 minuter och 42 sekunder. Allt med övertygelsen om att kroppen kan göra mer än vad vi förväntar oss. Med hjälp av Wim Hof metoden. – Alla kan göra det jag gör genom att kontrollera sin egen kroppstemperatur, det är naturliga för- mågor som alla besitter, skriver Wim i boken What doesn ́t kill us, som han gav ut 2017. Wim Hof Metoden går ut på att via andning, fokus och kyla påverka det autonoma nervsystem.

Andningsövning Ta aktivt 30 andetag. Fyll lungorna likt en ballong, fast oansträngt. Ta sedan ett djupt andetag, blås ut luften, och håll sedan andan. När du upplever en känsla av att du behöver andas så tar du ett stort andetag till och håller kvar andetaget i tio sekunder. Andningen skapar en cykel och övning- en bidrar till att du kan hålla andan längre och längre. Därmed ökar din förmåga att djupdyka i nervsystem menar Wim.

Kyla Börja med kalldusch. Försök att kontrollera andningen när vattnet når din kropp. Du kommer automatiskt att kippa efter andan när du upplever kyla. Lyckas du börja träna bort denna reflektion har du kommit en bit på vägen och kan kontrollera dina autonoma processer. Du kommer att uppleva ett lugn när kroppen börjar anpassa sig. Intresserad av att veta mer? Läs The Wim Hof Method Activate your potential. Transcand your

limits.

wimhofmethod.com

8 views0 comments

Recent Posts

See All