top of page

Haglöfs tillväxt skapar behov för ett växande ansvar

Haglöfs är en klassiker, minst sagt, med över hundra års vana av äventyr och produkter som håller i de hårdaste förhållanden. Grundat 1914 av snickaren Wiktor Haglöf med en stark vision om hållbarhet. En ryggsäck som skulle klara alla förhållanden i vårt avlånga land. Haglöfs som märke och företag har genom åren behållit Wiktors vision om hållbarhet och inställningen att alla äventyr är viktiga, stora som små, nära som fjärran.


Haglöfs kallar sig ”Outsiders by Nature” vilket uppmanar till att utmana det inlärda, tänka utanför

boxen och testa sig själv. Alla är välkomna in i Haglöfs värld att utforska, vara nyfikna och utmana

sig själva både fysiskt och mentalt.


Haglöfs omfamnar Sverige och dess natur i allra högsta mån. Det är där märket har sitt ursprung

med sin rika flora och fauna och mångfald när det gäller natur, kultur och topografi. I Sverige så är

naturen inte långt bor, den är del av oss och folksjälen på ett vackert sätt som Haglöfs vill

omfamna och ta till vara på.


Under 2021 satte Haglöfs själva klimatmålet att halvera sina koldioxidutsläpp under de

kommande tio åren. Under 2021 så formligen exploderade intresset för friluftsaktiviteter och med det ökade Haglöfs försäljning mer än förväntat och satte nya tillväxtrekord. Det skapade en

paradox situation för Haglöfs som alltid har haft starka hållbarhets- och miljövärderingar.


- Som ett växande företag att vi också har ett växande ansvar. Vi kommer att hålla de klimatmål vi har satt för att halvera våra utsläpp innan 2030. Dock så har klyftan mellan vart vi är idag och vart vi vill befinna oss ökat, så vi måste påskynda insatserna inom de områden som har störst påverkan, säger Fredrik Ohlsson, VD på Haglöfs.

Under tiden tar Haglöfs fullt ansvar för alla utsläpp inom verksamheten och i produktionen och

transporten av sina produkter, genom högkvalitativ klimatkompensation. För att nå målen i tid

kommer det vara viktigare än någonsin att fokusera på området med högst avtryck, vilket är

tillverkningen av deras produkter. Detta är varför Haglöfs ökar mängden av material med lägre

miljöpåverkan och ställer om till energieffektivare fabriker och produktionsprocesser.


Samarbete med konkurrenter som Haglöfs delar fabriker med är en viktig faktor för att stötta

leverantörerna i arbetet att påskynda i omställningsarbetet. Här hjälper projekt som Supply Chain

Decarbonisation Project genom European Outdoor Group till som modell för hur framtida

samarbeten kan se ut. Det kommer även bli allt viktigare för Haglöfs att titta på att expandera

inom alternativa affärsmodeller, som till exempel second-handkollektionen Haglöfs Restored, så

att företaget kan fortsätta sin tillväxtresa utan att det enbart betyder producera flerprodukter.

- Massor av resurser, inklusive energi, vatten och råvaror, används för att tillverka våra produkter. Så varje gång vi kan förlänga produktens livslängd genom god produktvård reparation eller till och med återställning så vet vi att vi har använt de resurser som användes för att tillverka produkten på ett bättre sätt. Och ännu viktigare är att, vi undviker att en annan produkt tillverkas med nya resurser, avslutar Fredrik Ohlsson.

För mer information besök Haglofs.com

31 views
bottom of page